Словник – інструмент пізнання світу
:бібліотечний урок
Цілі: ознайомити учнів зі словниками із видів довідкової літератури;навчити користуватися ними ,знаходити в них потрібні відомості.
Урок розрахований на 5-ти та 6 кл.
«Микола Васильович Гоголь часто звертався до словників, з яких дізнався походження слова, його історія, значення, написання»
« Кожен, хто зве себе письменним українцем, мусить конче мати у своїй хаті якого підручного українського словника й частіш заглядати до нього,бо без цього літературної мови не навчитися»
(І. Огієнко)
- Вступ.
Шановні учні! На початку нашого уроку перевірте себе.
Спробуйте відповісти на питання вікторини .
- Словники, в яких пояснюється написання слів?
(Орфографічні)
- Довідкова книга, яка дає стисле пояснення часто вживаних слів і термінів іншомовного походження.
(Словник інших мов)
- Довідкова книга в якій слова розміщені в алфавітному порядку.
(Словник)
- Книга, в якій географічні назви подано в алфавітному порядку.
(Географічний словник)
- Економічні терміни в алфавітному порядку містяться.
( Економічному словнику)
- Назва книги, якою користуються для перекладу іншомовного тексту.
(Перекладний словник)
Правильно! Саме про словники й піде мова.
Отож мова сьогодні піде про довідкову літературу.
Прошу звернути увагу на виставку книг, яка має назву «Довідково-інформаційний фонд». На перший погляд може здатися, що тут стоять ті самі книги, що є загалом у бібліотеці. Але це враження помилкове. Бо саме тут зібрані й упорядковані книги, які за змістовними ознаками призначені для швидкого і якісного задоволення інформаційних потреб читачів.
Різні за тематикою і цільовим призначенням ці книги є обов’язковою частиною бібліотечного фонду. Отже, до довідкової літератури слід віднести:
- словники;
- довідники;
- енциклопедії.
Словник — це довідкова книга, яка містить зібрання слів розташованих у певному порядку (переважно в алфавітному чи тематичному).
У нашій країні словники «незрозумілих слів» з’явилися ще в часи Київської Русі, в ХІІІ ст. Спочатку всі відомості розміщувалися без будь-якої послідовності, а вже з XVI ст. слова стали розташовувати за алфавітом, їх почали називати «азбуковниками».
Щоб відшукати незрозуміле слово, знаходять сторінку з літерою, з якої починається слово, а за літерою вже і потрібне слово. Словники поділяться на:
- енциклопедичні;
- філологічні;
- загальномовні;
- спеціальні (тематичні).
Енциклопедичні словники пояснюють не слова самі по собі, а означені ними поняття. Наприклад: яблуко — соковитий багато сім’яний плід, який не розкривається Філологічні словники у свою чергу поділяються на:
- орфографічні;
- словник антонімів;
- словник синонімів;
- іншомовних слів;
- словник епітетів тощо.
Давайте познайомимося із «Пам’яткою учня-читача».
Пам’ятка учня-читача
І. Якщо вам потрібно дізнатися:
- як правильно писати те чи інше слово, тоді звертайтеся до орфографічного словника;
- як правильно вимовляти, наголошува¬ти слова — до орфоепічного;
- походження слова — до етимологічного;
- значення слова, його стилістичне вико¬ристання і граматичне оформлення до тлумачного словника.
ІІ. Якщо ви хочете дізнатися про різні явища природи, такі як затемнення, повінь, землетрус, чи про видатних діячів культу¬ри, науки, спорту, про географічні відкрит¬тя, історичні події — звертайтеся до енцикло¬педичних словників.
ІІІ. Для того щоб отримати допомогу від словника, потрібно вміти ним правильно користуватися.
У словниках усі слова зібрані за алфавітом, а у довідниках — за окремими темами. Словникова стаття починається із заголовка. У філологічних словниках заголовок завжди має наголос.
- У словниках-довідниках завжди зібрані знання, нагромаджені багатьма поколіннями. Звертайтеся до них, читайте їх як художню книгу, вони завжди і в усьому допоможуть вам.
- Практичне заняття.
А тепер ,щоби закріпити новий матеріал, проведемо практичне заняття. Перед вами лежать словники й завдання. Вам необхідно виконати його з допомогою словників і на практиці продемонструвати здобуті знання.
- Знайдіть тлумачення слів: демілітаризація, вандал, некролог,фантом.
- Перекладіть російською мовою: куприк,добробут
- Перевірте правильність написання слів6 неделікатний,ретроспективний.
- Що означають ці іншомовні слова: бенефіс, портьє, аншлаг,юнга,меліс?
- Дайте пояснення «крилатих слів»: « канути Лету», «спочити на лаврах», «нитка Аріадни», «ахіллесова п’ята»
- Поясніть технологічні терміни: канапе, соте, мусака, дозатор, пульт.
- Як пишуться англійською мовою слова: великий, план,література.
- Підберіть до українських фразеологізмів російські: ледачому і в будень свято; спритний хлопець; який пан, такий і жупан;багато галасу даремно.