Людина починається з добра
: урок доброти
Мета:Допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку, славлячи добро в людині, її справах і ставленні до інших, розвивати в учнів бажання робити добро, формувати в підростаючого покоління моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя, виховувати морально-етичні норми життя.
Обладнання: Пелюстки до «Квітки толерантності», фізкультхвилинка «Дружби добрий знак», мультфільм «Капітошка», мультфільм про Кота Леопольда.
Епіграф: «Нехай ця істина стара — людина починається з добра»
Діти сідають у книгозбірні по колу
Хідгодини міркування:
І. Організаційний момент
Бібліотекар: Створимо гарний настрій. Знайдіть мовчки очима сусіда і посміхніться йому так, щоб стало приємно і йому, і тобі. Спасибі за позитивний настрій.
ІІ. Повідомлення теми
Бібліотекар: Сьогодні діти ми з вами зустрілися у стінах книгозбірні , щоб провести цікаво час і трішки поміркувати . Діти а ви любите міркувати?
Над чим ми сьогодні будемо міркувати ви дізнаєтеся, розгадавши ось таку загадку.
Вранці на чотирьох, вдень на двох, а вечором — на трьох. (Людина).
Бібліотекар: Отже сьогодні ми будемоговорити про вас, про вашого вчителя, про мене. А всі ми разом – хто? Отже говорити сьогодні ми будемо пролюдину, а також про людські вчинки, про позитивні якості людини, які є дуже важливими для кожного з нас.
Є така відома фраза, яку ми часто чуємовіддітей.: «Щоб мене боялись, щоб не насміхались!». І один герой мультфільмудужехотів стати таким сміливцем..
- Перегляд мультфільму «Капітошка».
-Про що цей мультфільм? (Промаленького Вовчика, який мріє вирости і стати страшним звіром. Післялітньоїзливи до нього в хатинупотрапляє весела і товариськадощовакраплинкаКапітошка. СпочаткуВовчикнамагаєтьсяїїз’їсти, але краплинказапрошуєйогопогратися разом.ІзКапітошкоювовкзабуває про своїкровожернімрії та стаєдобрим і приязним. Він не хочерозлучатисяізновим другом, але краплинці час вертатися на ріднухмаринку.)
-Діти,чому нам подобається Капітошка? (Капітошка виконує веселі пісні, має товариський характер. Саме Капітошка показує Вовчику, що йому краще бути радісним та добрим, аніж сумним та злим.)
-У чому схожість між ними?
2 Гра «Чим ми схожі?»
Діти стоять у колі. Ведучийзапрошує в коло одного з учасників на основіякого-небудь реального чиуявногосхожості з собою. Наприклад: «Марта, вийди, будь ласка, до мене, тому що у нас з тобою однаковийколірволосся (або ми схожітим, що ми жителіЗемлі, або ми одного зросту і т.д.)». Марта виходить в коло і запрошуєнаступногоучасника, не забувшиназватийого по імені. Грапродовжується до тих пір, покивсі не опиняться в колі.
Бачитедіти, ми всірізні, але у нас є щосьспільне. Нам цікаводружити один з одним, тому що ми не схожі, але маємоспільніриси характеру, зовнішності.
ВИСНОВОК: Відмінності доповнюють і збагачують суспільство. Щоб жити в світі, людям треба навчитися жити, вирішуючи проблеми і завдання на основівзаєморозуміння.
- Гра-завдання «Коло дружби»
А зараз ми утворимо з вами «Коло дружби». Ви простягаєте руку тому хто стоїть з вами поряд і говорите чарівне слово.
4 А тепер для того щоб вас розвеселити проведемо фізкультхвилинку «Дружби добрий знак».
5 Знайомство з поняттям «толерантність»
Я хочу познайомити вас з древньоюкитайською притчею «Гарнасім’я»
Жила-була на світісім’я. Чи не проста сім’я. Більше 100 чоловікналічувалося в ній. Мало таких сімей? Так, не мало. Але ця родина булаособлива. Ні сварок, нілайки, нібійок, нічвар. І звістка про цюсім’юдійшла до самого владики. І вирішиввінперевірити, чи правду кажуть люди. Прибуввін в село, і душа йогопораділа: чистота і порядок, краса і мир. Добредітям, спокійно старим. Здивувавсявладика і вирішивдізнатися, як домогласявсьогоцьогосім’я. Прийшоввін до старійшини. «Розкажи», — каже». Довго писав щось на паперістарійшина. А, коли написав, простягнуввладиці. Всього 3 слова було написанона папері: «ЛЮБОВ, ПРОЩЕННЯ, ТЕРПІННЯ». А вкінці листа: «СТО РАЗІВ ЛЮБОВ, СТО РАЗІВ ПРОЩЕННЯ, СТО РАЗІВ ТЕРПІННЯ».
-І саме ці слова є основоюжиттябудь-якої сім’ї і цілого світу також.
Бібліотекар: Діти,чизгідніви з тим, що написав на аркушіпаперу глава сім’ї? Як видумаєте, про що я хочу сьогодні з вами поговорити? (Продружнівзаєминиу вас у школі, про дружні взаємини у класі, про дружні взаємини у нашому тісному колективі … і т.д.)
16 листопада відзначаєтьсяВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ТОЛЕРАНТНОСТІ.
Міжнародний день толерантності (терпимості) був оголошений ЮНЕСКО в листопаді 1995 року з нагоди 50-річного ювілею цієї організації.
У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри.
Ці принципи закріпили у Загальній декларації прав людини, що проголошує неприйняття усіх форм дискримінації, недопущення геноциду і покарання за нього.
А одним із символів толерантності є рука людини, рука допомоги, яку ми можемо протягнути кожному. (Діти подають руки одне одному руку допомоги, віри, підтримки і т.п..).
Слово ТОЛЕРАНТНІСТЬ, в перекладі з англійської означає терпіння. Терпіння виражається якостями, що входять у квітку терпіння.
- 6. Розповідь бібліотекаремказки «Дідусевапорада»
Петрик бувнепоганимхлопчиком, але як тількизустрічався з Колею, вінвідразу ж дратувався. Зусіхзнайомих Колька бувнайнеприємнішим, усюдихотів бути першим, але, найголовніше, він любив насміхатися і дражнилкиобразливіпридумував. Одного разу Петрик побився з Колею і прийшовдодому весь брудний. Вдомайогозустрівдідусь, і Петрик розповівйому про все, навіть про те, як вжецілийрік, зустрічаючись з Колею і згадуючи про нього, він сильно сердиться і злиться.
— Треба бути, Петрику, доброзичливим до всіх людей, навіть до тих, хтотобі не подобається, — сказав йомудідусь.
— Як же цеможнабажати добра тим, хто не подобається і хтопоганий? — здивувався Петрик.
— Може бути, щотількитивважаєш Колю поганим, а іншінавпаки — вважаютьйогохорошим.
— Ні, я точно знаю, щовінпоганий.
— Тоді скажи, Петрику, мама Колі любить свогосина?
— Напевно, любить, — відповів Петрик.
— А друзі у нього в школіабо у дворі є?
— Є.
— От бачиш, інші до нього добре ставляться, а ти неможеш. Значить вся справа в тобі самому, а не в Колі. Просто не хочешти бути доброзичливим, а хочеш і далі на нього злим поглядомдивитися.
— Що ж, дідусю, меніробити, якщовінмені не подобається?
— Тиможеш не грати і не дружити з ним, але завждиможеш тихо, просебе, побажатийомучогосьхорошого, щобвін став кращим і добрішим. А продовжуючизлитися, тибудештільки сам собішкодити і душу свою бруднити.
— А просто мовчати не можна? — запитавПетрик.
— Ні, тизанадтодовгозлістю і роздратуванням душу свою отруював, тепертількидобрі думки їїочиститиможуть. Титільки не забувайвчаснопогані думки на добріміняти.
Став Петрикробити так, як дідусьйогонавчив. Побачить Колю, відвернетьсяубік і пошепкипобажаєйомукращим і добрішим стати. А якщозгадає про нього, то погані думки в голову не пускає, а відразудобримиїхвитісняє.
Через місяцьйдедідусьдодому, дивиться, а онукйогоПетрик з Колею грає і голосносміється. Усміхнувсядідусь, дивлячись на хлопців, що здружилися, і тут же, пошепкищось добре їмпобажав.
Бібліотекар:
— Не мігчи нехотівПетрик бути доброзичливим до Колі?
— Яку пораду дав дідусьПетрикові? (Бажати людям добра, мінятипогані думки на хороші).
- А чи було у Петрика терпіння?
- Сподобаласяказка? А видоброзичливоставитеся до людей? (Відповідідітей)
Доброзичливість — рідкіснаякість в людині. Далеко не кожналюдина легко можепобажати добра:своїмзнайомим, друзям і просто приємним людям. Але бажати добра тількитим, хтовам подобається, або тому, хто вас любить, — цетільки половина доброзичливості. Бонеобхідно бажати добра і тим хто тобі не зовсім подобається, недаремно у святому Писанні написано «Любітьворогів ваших». Так як ми не хочемо наполовину радіти, наполовину дружити і любити, наполовину бути сміливим тож і справжнядоброзичливістьтеж не повинна бути наполовину …
7 Творчезавдання «Пригадай прислів`я доброти»
Мудрим ніхто не вродився… ( а навчився).
Щопосієш,… (те й пожнеш).
Пшениця колоситься… (життя веселиться).
Зрубав дерево… (посади два).
Не брудникриниці… (босхочешводиці).
Хтотерпеливий… (той щасливий).
Добру людину… (бджола не жалить).
Добреділо твори… (сміливо).
Добріділа тихо ходять, а злі… (як дзвонидзвонять).
Від добра добра … (не шукають).
8 Відео про доброту
9 Тест «Що означає бути добрим?» (учні мають відповідати «так» або «ні»).
- Чи можна примусити людину бути доброю?
- Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
- Чи можна стати добрим лише на деякий час?
- Чи можна сказати, що доброта – найбільша окраса душі?
- Чи легко бути добрим?
- Чи можна доброту порівняти із сонцем?
- Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
Класи в яких ви навчаєтеся — цемаленькасім’ї. І хотілося б, щоб у нашійродинізавждипанували доброта, повага, взаєморозуміння, не булоні сварок, ніконфліктів. Так як одним із символів толерантності є рука людини, яку ми можемо протягнути не тільки своїм близьким, але й всім тим, хто нас оточує. Покладемо всі свої руки один на одну – і це буде символ дружби.
- Творча робота «Сонце дружби і доброти».
А зараз діти, ми створимо символічне «Сонцедружби і доброти». Для цього необхідно обвести свої долоньки на біломупапері, вирізаюти, розфарбувати і прикріпити їх навколо сонечка.
10 Загадки про добро
Мабуть, немає в світі людини, яка хоча б в дитинстві не любила читати казки. У всіх казках присутня мудрість, вони навчають усіх нас з малих літ розпізнавати добро і зло. А відгадувати загадки по цим казках іще цікавіше! Тому уважно слухайте казкові загадки і дайте правильну відповідь добрий це герой чи злий.
Втік із мультику дивак.
Як це трапилося, як?
Дуже просто, наче птах,
Полетів собі на дах. (Карлсон)
Народилась в горошині,
В шкаралупі я жила,
Та мене одної днини
З дому жаба понесла.
В старої миші була на гостинах,
І з кротом зустрічалася я.
І ластівка мене на крилах
В країну ельфів відвезла. (Дюймовочка)
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься? Хто б відповів? (Червона Шапочка)
Жила я у гномів, ласкава та ніжна,
І пташок я слухала спів дивовижний,
Мов кров, мої губи , волосся – мов нічка,
А личко – як сніг… Мене звуть… (Білосніжка)
Заморозить все навкруг —
Поле, річку, ліс та луг.
Не почує серце бід,
Герда лиш розтопить лід. (Снігова Королева)
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачить весь світ. (Колобок)
Допоможе завжди вам,
І птахам і дітлахам.
Він під деревом сидить,
Добрий лікар…. (Айболить)
Він приходить до малят
У кожусі аж до п’ят,
Із ціпком, у рукавицях
І у шапці, що іскриться
Від сріблястого сніжку,
З подарунками в мішку.
Всім гостинці роздає,
Відгадайте, хто це є? (Дід Мороз)
Хто пухнасту шубку має,
Лапкою її вмиває,
Мишка страх кого боїться?
Здогадались, хто це? (Кицька)
Звичайно ж це кицька, але це котик не звичайний бо він мишок не ловить, а дружить з ними і навіть знявся в мультфільмі і став популярним. Що це за казковий герой, діти? (мультфільм про Кота Леопольда. Він говорив такі мудрі слова «Давайте жити дружно!»)
10 Мультифільм про «Кота Леопольда»
І на завершення послухайте вірш, який написала відома українська поетеса і наша з вами землячка Любов Забашта.
Людина починається з добра,
Із ласки і великої любові,
Із батьківської хати і двора,
З поваги, що звучить у кожнім слові.
Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити.
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.
Людина починається з добра,
Із світла, що серця переповняє.
Ця істина, як світ, така стара,
А й досі на добро нас надихає.
Отже,діти,що б не сталося у кожного з нас у житті, завждипам’ятайте, що ми люди. Ніколи не звинувачуйтекогосьутому, що вас погано виховали. Ми саміповинніякомогабільшепрацювати над вдосконаленнямсвоєїособистості. Цей шлях важкий і тернистий, але ми молоді й зможемо все подолати. І ось тоді у нашомусерцінавікиоселятьсянайсвятішілюдськіпочуття – любов, доброта, прощення. Їх не купиш, їхні в кого не позичиш, але можнанавчити себе бути добрими, людяними, милосердними. і треба так прожитийого, щобніколи й нікому не зашкодити, не завдати болю та страждань, щоб вами завжди і всюдипишалися.