Чи знаеш ти свої права та обов’язки

Written by admin on Март 11, 2018. Posted in Uncategorized

: інтелектуальна гра

Цілі: розширити знання про декларовані в Конституції України права,свободи та обов’язки  людини  і громадянина,про органи державної влади України,зокрема законодавчі,їх функції та повноваження; сприяти розвитку правової культури;виховувати почуття патріотизму,поваги до рідних, однокласників,учителів, формувати активну громадську позицію.

Учасники: учні 5-6 класів

Хід ігри:

  1. Вступне слово

Я маю право жити на землі,

Творити,дихати,учитись,

Примножувати багатство всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває,

На соловейка спів в гаях

І на любов батьків,безмежну і безкраю.

Доброго дня,друзі! Ми зібрались сьогодні для того,щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права.

Як ви гадаєте ,коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?

Учні висловлюють власні думки щодо запитання. Ведучий  доповнює й  узагальнює відповіді.

Давним- давно ,ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права.

Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя,що  бажав би допомогти їй у вирішенні спорів. Тривалий  час  діяв неписаний закон  «Хто сильний,той і прав». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для усіх громадян,у  людське суспільство прийшов закон права. Тепер  держава ставала на захисті й сильного ,й слабкого. Головним критерієм права стала  справедливість, а не сила.

З тих пір минуло  чимало століть. Держави  створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Отже  , людству потрібно було  щось  придумати,знайти такого захисника,який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них. Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН,яка була створена в 1945 році, а в 1948р. держави, що  увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини- документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи,рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті,можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого. Але  ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави. Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під  назвою « Конвенція про права дитини».  Наша держава також підписалася під цим документом, а значить-  пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

  1. Привітання команд.( кожна команда оголошує свою назву,девіз)
  2. «Мозковий штурм» назвати права,які мають громадяни.
  3. «Казкова правова вікторина»

На прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз’яснити  статті  Конвенції  про права  дитини .

Ситуація 1.

Мачуха  з ранку до вечора примушувала Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?

Ситуація 2.

За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр  товаришувати з таким  хлопчиком,як  Гекльберрі  Фін?

Ситуація 3.

Мауглімайже  з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати,що  він  має рівні права зі  звичайною дитиною?

Ситуація 4.

Мауглі не вміє говорити людською мовою- лише видавати незрозумілі,з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним,як  із твариною?Яки права хлопчика порушено?

Ситуація 5.

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи,що надходять хлопчику зі коли чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі було порушено.

Ситуація 6.

Баба Яга  викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев’ять  земель у  тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?

  1. «Я маю право», «Чому ви порушуєте мої права?»- ці слова,на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів , прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.( Учні перелічують обов’язки)

Підсумки гри.

Від  народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх  ви повинні знати й реалізувати щодня.