Чи знаеш ти свої права та обов’язки
: інтелектуальна гра
Цілі: розширити знання про декларовані в Конституції України права,свободи та обов’язки людини і громадянина,про органи державної влади України,зокрема законодавчі,їх функції та повноваження; сприяти розвитку правової культури;виховувати почуття патріотизму,поваги до рідних, однокласників,учителів, формувати активну громадську позицію.
Учасники: учні 5-6 класів
Хід ігри:
- Вступне слово
Я маю право жити на землі,
Творити,дихати,учитись,
Примножувати багатство всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків,безмежну і безкраю.
Доброго дня,друзі! Ми зібрались сьогодні для того,щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права.
Як ви гадаєте ,коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?
Учні висловлюють власні думки щодо запитання. Ведучий доповнює й узагальнює відповіді.
Давним- давно ,ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права.
Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя,що бажав би допомогти їй у вирішенні спорів. Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний,той і прав». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для усіх громадян,у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захисті й сильного ,й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.
З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Отже , людству потрібно було щось придумати,знайти такого захисника,який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них. Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН,яка була створена в 1945 році, а в 1948р. держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини- документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи,рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті,можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави. Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою « Конвенція про права дитини». Наша держава також підписалася під цим документом, а значить- пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.
- Привітання команд.( кожна команда оголошує свою назву,девіз)
- «Мозковий штурм» назвати права,які мають громадяни.
- «Казкова правова вікторина»
На прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз’яснити статті Конвенції про права дитини .
Ситуація 1.
Мачуха з ранку до вечора примушувала Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?
Ситуація 2.
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком,як Гекльберрі Фін?
Ситуація 3.
Мауглімайже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати,що він має рівні права зі звичайною дитиною?
Ситуація 4.
Мауглі не вміє говорити людською мовою- лише видавати незрозумілі,з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним,як із твариною?Яки права хлопчика порушено?
Ситуація 5.
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи,що надходять хлопчику зі коли чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі було порушено.
Ситуація 6.
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев’ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
- «Я маю право», «Чому ви порушуєте мої права?»- ці слова,на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів , прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.( Учні перелічують обов’язки)
Підсумки гри.
Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх ви повинні знати й реалізувати щодня.